Socialisatie- en denkvermogen

In een wereld waarvan we steeds beter de complexiteit onderkennen, zijn twee krachten nodig om toegevoegde waarde te leveren: Denkvermogen en socialisatievermogen.

Denkvermogen, het rendement dat organisaties halen uit de ontwikkeling, investering in haar leden. De ontwikkeling van dit vermogen betekent dus aandacht besteden aan persoonlijke groei, vergaren van kennis en ervaringen.

Socialisatievermogen is het vermogen effectieve samenwerkingsrelaties aan te kunnen gaan. Zowel binnen de onderneming als met de omgeving: overheden, burgers, gebruikers, leveranciers, afnemers, concurrenten etc. etc.

Het ontwikkelen van deze vermogens is een groeiproces. Ter vergelijking, als je appels wilt leveren, moet je het vermogen tot groei van appels vergroten. Dat doe je door een boom planten en te laten groeien: de voedingsbodem te verzorgen, water en licht te geven.

Iets vergelijkbaars geldt voor socialisatie- en denkvermogen. De organisatie is de boom die aandacht nodig heeft op een drietal vlakken: de samenwerking intern en extern, het besluitvormingsproces en hoe de organisatie omgaat met feedbacksignalen, dus hoe effectief te leren.