Design Thinking

Onder dit thema leveren we services gericht op het ontsluiten van creativiteit en effectieve innovatie van producten en processen. Door de focus op kortcyclisch DOEN en LEREN in combinatie met aandacht voor VERBINDING met alle stakeholders, sluit design thinking erg goed aan bij AGILE ontwikkeling van de organisatie.

Het concept Design Thinking

Design thinking heeft een sterke link met “wijsheid van de menigte” en het gedachtegoed “Jobs-to-be-done” van prof. Clayton Christensen. Het gedachtengoed is gericht op toegevoegde waarde maximaliseren. In de eerste plaats door de focus op verbinding met de stakeholders op zowel rationele maar vooral emotionele gronden. In de tweede plaats door snel LEREN en innoveren op basis van feiten door middel van DOEN!

De aanpak richt zich op de volgende punten:

  • Empathie: waardering en respect voor elkaars kennis, expertise, opinies en meningen.
  • Probleemdefinitie: een door iedereen gedragen beeld van het probleem waarvoor een oplossing gezocht wordt.
  • Creativiteit: ruimte creëren om ideeën te genereren, af te wegen en te toetsen
  • Kiezen: als groep gedragen keuzes maken van wat opgepakt wordt.
  • Leren: prototypes maken, testen en daarvan leren.

Training design thinking

In een doorlooptijd van drie dagen worden leiders en coaches getraind in het implementeren van design thinking in hun organisatie.

Workshop design thinking

Gericht op een specifiek project ondersteunen van project team in het komen tot een goed uitgangspunt.

Coaching

Ondersteuning van teams in het implementeren en toepassen van design thinking.